Interview

Een interview door Jos van Els, docent scheikunde en profielwerkstukbegeleider van Enith Veensta. Enith is nu bezig met laatste 3 vakken op school, per 1 september a.s. zal ze in Leeuwarden aan de slag zijn met haar HBO-studie: Medisch Laboratoriumonderzoek.

Interview met Enith Veenstra, klas 5 Havo IVIO/ RSG Tromp Meesters:

1. Enith, hoe kwam je eigenlijk bij IVIO terecht?

Mijn resultaten in de onderbouw waren erg goed, het ging me echt goed af. Tot ik in de 4e klas kwam, we hadden een erg grote groep en al die prikkels maakten het leren erg lastig voor me, ik raakte overprikkeld. Ik ben toen een paar maanden thuisgebleven en hierna kwam de school met een oplossing in de vorm van een aparte ruimte met een klein aantal leerlingen waar we zelfstandig gingen werken. Dit was ook voor de school een soort van pilot! Ik kon hier rustig en zelfstandig werken, alleen waren de docenten niet bevoegd en heeft de school als oplossing hiervoor IVIO ingeschakeld en dat bevalt me erg goed. Ik gebruik hun materiaal en af en toe vraag ik ook skype-lessen aan die me goed vooruithelpen!

2. Welk profiel doe je en waarom?

Ik doe N&T, maar het schijnt dat ik in feite twee profielen heb. Al pratende bleek dat zo te zijn en de IVIO-interviewer adviseerde Enith om dan ook straks aan de school twee diploma’s te vragen! Enith wist niet dat dit kon, maar dat kan wel degelijk!

Enith nam dit profiel vanwege haar belangstelling in de medisch-technische richting. Ze heeft vorig jaar al 5 vakken gedaan en moet dit jaar nog 3 vakken doen om alles afgerond te krijgen.

3. Hoe heb je dit onderwerp gekozen?

In de 4e klas had ik contact met mijn scheikundedocent die me een lijst stuurde met mogelijkheden en al snel kwam ik uit op Medische Beeldvorming. Dit onderwerp interesseert me enorm. Maar er zijn zo veel technieken, ik zou ze best allemaal willen doen, maar het PWS mag maar een beperkt aantal bladzijden bevatten, dus ik moest het beperken. In overleg met de IVIO-begeleider en mijn mentor op school heb ik voor Echografie gekozen. En mijn begeleidster had toevallig een nichtje die in het Isala-ziekenhuis van Meppel op deze afdeling werkt (zie foto’s) en al snel was er een contact gemaakt! Ik ben inmiddels daar geweest en deze dame heeft me werkelijk alles laten zien en heel veel uitgelegd, ik heb er enkele foto’s gemaakt! Ook als ik gaandeweg mijn PWS nog vragen heb, blijft ze beschikbaar, het was allemaal reuzeleuk!

4. Enith, heb je familie die in de medische wereld werkzaam zijn?

Nee, in het geheel niet, ik zal de eerste zijn!

5. Hoe stel je je toekomst voor?

Ik ben met mijn moeder al twee keer naar de open dagen van het HBO – Medisch Laboratoriumonderzoek in Leeuwarden geweest en ik heb me er al ingeschreven, als het goed is ga ik daar op 1 september beginnen. Na die opleiding zal ik wel ergens in een van de drie noordelijke provincies aan de slag gaan. Het fijne is dat ik dan op een rustige afdeling, zelfstandig, aan de slag kan gaan, het past helemaal bij mijn aard. Maar er is nog iets: ik moet tijdens de studie ook een stage gaan doen en die kan in het buitenland gebeuren. Ik heb mijn zinnen erop gezet om dat in de USA te gaan doen, ik hoop dat dat gaat lukken!

6. Enith, wat vind je van IVIO, zie je voordelen van het werken met IVIO?

Nou, in het begin was het wel wennen, je moet echt alles zelf uitzoeken. Wat in het reguliere onderwijs de docenten allemaal voor je doen, moest ik nu zelf doen. Maar gaandeweg merk ik dat je dat een zekere zelfstandigheid geeft die de anderen nog niet hebben. Ik ben ervan overtuigd dat me dat in september een voorsprong gaat geven, ik merk dat nu al!

Alle medewerkers van IVIO wensen Enith heel veel succes met deze toekomstplannen!