Passend onderwijs bij ADHD

Home » Passend onderwijs bij ADHD


Passend onderwijs voor leerlingen met ADHD sluit aan bij de specifieke behoeften van leerlingen met aandachts- en concentratieproblemen. Voor deze leerlingen kunnen structuur, voorspelbaarheid en duidelijke instructies erg belangrijk zijn. Volgens de wet passend onderwijs is het de taak van scholen om een passend aanbod te realiseren voor alle leerlingen, ook voor leerlingen met ADHD. Het onderwijs vraagt om differentiatie, maatwerk en in sommige gevallen het traditionele onderwijs. IVIO@School kan hieraan bijdragen

Het doel van passend onderwijs bij ADHD is om te zorgen voor flexibiliteit in tempo en het stimuleren van cognitieve en persoonlijke ontwikkeling. Hierbij is het belangrijk dat het leerproces niet alleen gericht is op kennisoverdracht, maar ook op het versterken van zelfvertrouwen, vaardigheden en sociale aansluiting.

Wat zijn de mogelijkheden voor passend onderwijs bij leerlingen met ADHD?

Onderwijs voor leerlingen met ADHD vraagt om een andere aanpak dan bij andere leerlingen, daarnaast is elke leerling anders. Niet elke school biedt dezelfde mogelijkheden, maar er zijn diverse routes en vormen die kunnen helpen. Denk hierbij aan:

  • Trajectklas
  • Flexibel werken op eigen tempo
  • Extra begeleiding vanuit de school
  • Structuur en rust via digitale leermiddelen
  • Ondersteuning bij planning en taakgericht werken
  • Overstappen naar een school waar het onderwijs beter aansluit bij de ontwikkeling van het kind


IVIO@School kijkt in samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden naar de beste manier van begeleiding en het soort onderwijs.

Hoe ziet onderwijs voor leerlingen met ADHD eruit?

Onderwijs voor leerlingen met ADHD is bij voorkeur gestructureerd, visueel ondersteund en flexibel. Binnen IVIO@School werken leerlingen digitaal, met overzichtelijke lesmodules, in hun eigen tempo en op hun eigen plek. Dit verlaagt de kans op overprikkeling en verhoogt de concentratie.

Passend onderwijs bij ADHD betekent ook: regelmaat, voorspelbaarheid en autonomie. Sommige leerlingen werken volledig op afstand, anderen combineren klassikaal onderwijs met IVIO-lessen. Waar mogelijk is er aandacht voor het versterken van zelfstandigheid, taakgerichtheid en zelfvertrouwen.

Ontwikkeling bij kinderen met ADHD

Kinderen met ADHD kunnen zich op cognitief vlak prima ontwikkelen, maar lopen soms vast door onrust, moeite met plannen of problemen in sociaal contact. Veelvoorkomende uitdagingen zijn concentratieproblemen, moeite met het volhouden van taken en overprikkeling in een drukke klas. In het reguliere onderwijs kan dit leiden tot frustratie, lagere prestaties en conflicten.

Passend onderwijs biedt daarom rust, voorspelbaarheid, duidelijke dagstructuur en voldoende ruimte voor beweging en pauze. IVIO@School werkt samen met samenwerkingsverbanden en scholen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs om ervoor te zorgen dat elke leerling kan leren in een omgeving en tempo die past bij zijn of haar individuele behoeften.

Wat is nodig voor passend onderwijs voor leerlingen met ADHD?

Een leerling met ADHD heeft baat bij een prikkelarme leeromgeving en een duidelijke opbouw in de dag. Niet iedere leerling met ADHD is hetzelfde, dus het onderwijs vraagt om flexibiliteit en aanpassing. Enkele passende maatregelen zijn:

  • Kortere instructiemomenten en visuele ondersteuning.
  • Digitale lesmodules met heldere structuur en afgebakende taken.
  • Werken in een rustige omgeving, thuis of op een rustige plek op school.
  • Flexibel pauzebeleid of mogelijkheid tot beweging tussen het werken door.
  • Coaching op executieve functies zoals plannen, organiseren en het volhouden van taken.
  • Heldere communicatie, vaste routines en voorspelbaarheid.
  • Gebruik van hulpmiddelen zoals checklists of tijdhulpmiddelen.


De inzet van IVIO@School biedt een alternatief of aanvulling op klassikaal onderwijs, met ruimte voor individuele begeleiding en aanpassingen waar nodig.

Waarom is dit belangrijk voor de ontwikkeling van een kind met ADHD?

Kinderen met ADHD hebben vaak last van faalervaringen, drukke klaslokalen en onbegrip voor hun gedrag. Als onderwijs niet goed aansluit, kunnen leerlingen motivatie verliezen of gedragsproblemen ontwikkelen. Wanneer zij onderwijs krijgen dat rekening houdt met hun aandacht profiel, ontwikkelen zij juist zelfvertrouwen, zelfstandigheid en betere leerresultaten.

Het is belangrijk dat scholen, ouders en begeleiders samenwerken om te kijken naar wat een leerling écht nodig heeft. Door het onderwijs aan te passen, ontstaat er ruimte voor groei, rust en leerplezier.

Met ons in gesprek over passend onderwijs bij autisme?

Wilt u meer informatie over passend onderwijs bij autisme? IVIO@school bespreekt graag de mogelijkheden voor maatwerktrajecten met u. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Lees verder

Passend onderwijs bij ADHD

Passend onderwijs bij ADHD Passend onderwijs voor leerlingen met ADHD sluit aan bij de specifieke behoeften van leerlingen met aandachts- en concentratieproblemen. Voor deze leerlingen

LEES MEER

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken

Wilt u persoonlijk advies ontvangen of wilt u meer informatie over toelating, maatwerktrajecten en de samenwerking met scholen? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie over IVIO@School ontvangen voor scholen