Passend onderwijs bij autisme

Home » Passend onderwijs bij autisme

Bij maatwerktrajecten voor kinderen met autisme ligt de focus op de individuele behoeften van de leerlingen. Hierbij staan de veiligheid, structuur en voorspelbaarheid centraal. Het belang van regulier onderwijs voor kinderen met autisme kan niet genoeg benadrukt worden, omdat het hen helpt om in een gestructureerde omgeving te leren en te groeien. We hechten waarde aan persoonlijke begeleiding tijdens het traject.

Niet alleen is persoonlijke begeleiding belangrijk voor de ontwikkeling van de leerling, het is ook essentieel voor succes. Passend onderwijs, ook wel speciaal onderwijs genoemd, kan helpen bij de ontwikkeling van een kind met autisme door hen de juiste ondersteuning en middelen te bieden die ze nodig hebben om te slagen.

Ontwikkeling bij kinderen met autisme

Leerlingen met autisme ontwikkelen zich regelmatig sprongsgewijs. Ze kunnen moeite hebben met leren van nieuwe dingen, kunnen snel overprikkeld raken en hebben soms moeite met veranderingen. Daarnaast verloopt de ontwikkeling van kinderen met autisme atypisch, dit betekent dat het logische denken sneller ontwikkelt in vergelijking met sociaal-emotionele inzichten. Leerlingen met autisme hechten waarde aan structuur en voorspelbaarheid, ook wanneer het aankomt op lesmethodes. IVIO@school ondersteunt, in samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden,  leerlingen voor wie tijdelijk passend aanbod mogelijk is binnen het reguliere onderwijs.

Wat is nodig voor passend onderwijs voor leerlingen met autisme?

Onderwijs dat wordt afgestemd op leerlingen met autisme vraagt om een andere aanpak dan lesmethodes bij andere leerlingen. Voor leerlingen met autisme is het belangrijk dat het onderwijs bestaat uit een duidelijke dagindeling en vaste routines. Voor deze leerlingen zijn er verschillende vormen van begeleiding en lessen mogelijk:

  • Lessen in kleinere klassen of rustige leeromgevingen
  • Het krijgen van heldere en concrete instructies
  • Het werken met een duidelijke dagindeling en het uitleggen van veranderingen
  • Differentiatie in tempo en aangepaste taken of werkvormen
  • Extra begeleiding bij sociale vaardigheden, stress, faalangst en overprikkeling
  • Een goede samenwerking tussen de school, ouders en eventuele hulpverleners

Extra ondersteuning op maat voor leerlingen met autisme

IVIO@school werkt samen met diverse scholen en samenwerkingsverbanden om passend onderwijs aan te bieden dat volledig is afgestemd op de ontwikkelbehoeften van leerlingen met autisme. Voor leerlingen met autisme is extra ondersteuning belangrijk, niet alleen voor de persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor de cognitieve ontwikkeling. Extra ondersteuning kan zich in verschillende manieren uiten zoals:

  • Individuele leertrajecten 
  • Extra rust- of prikkelarme ruimtes
  • Training in sociale vaardigheden
  • Het gebruik van visuele hulpmiddelen
  • Regelmatige voortgangsgesprekken met de leerling, de school en de ouders.


Door de nauwe samenwerking met de leerling, de ouders en de school of samenwerkingsverband, zorgen we ervoor dat iedere leerling onderwijs volgt wat aansluit bij zijn of haar leerbehoeften, tempo en ontwikkeling.

Waarom is dit belangrijk voor de ontwikkeling van een kind met autisme?

Een onderwijstraject dat is afgestemd op leerlingen met autisme is cruciaal voor de voor het maatwerktraject. Doordat het onderwijs beter aansluit op hun manier van denken en leren, biedt het leerlingen de kans om zich beter te ontwikkelen op zowel cognitief als academisch gebied. Daarnaast kan dit het zelfvertrouwen van leerlingen verhogen, voorkomen dat leerlingen overprikkeld raken en de sociale ontwikkeling van leerlingen stimuleren.

Onderwijs voor leerlingen met autisme volgens de laatste inzichten

Bij IVIO@school werken we vanuit de gedachtegang dat autisme een andere vorm van informatieverwerking is. Door middel van visueel ondersteunend leren zorgen we ervoor dat het onderwijs en de lesstof aansluit bij de verschillende leerlingen en hun tempo. Tijdens de lessen is er aandacht voor de ontwikkeling van het kind op educatief en persoonlijk vlak. Zo wordt er aandacht besteed aan hun zelfbeeld, maar leren ze ook weerbaarheid en autonomie-ontwikkeling. 

Hoe ziet onderwijs bij leerlingen met autisme eruit?

Het onderwijs voor leerlingen met autisme kan per school verschillen. Onderwijs voor leerlingen met autisme kan op veel manieren ingevuld worden. Zo krijgen de leerlingen vaak extra begeleiding vanuit de school en wordt het onderwijs afgestemd op de leerstof, tempo en de toetsvormen. Leerlingen kunnen het onderwijs volgen in zowel groepsverband of individueel. Daarnaast werken de leerlingen met een flexibele planning die geheel wordt afgestemd op hun prikkelverwerking. Ook wordt de omgeving van de leerling hierop afgestemd door bijvoorbeeld het creëren van een rustige omgeving en het aanbieden van diverse pauzes die zelf of in overleg met de docent ingepland kan worden. Door toegang in het leersysteem kan de status van de leerontwikkeling bijgehouden worden en krijgt de begeleider voldoende inzichten.

Tijdens het traject staat heldere communicatie met zowel het kind als de ouders centraal. De ouders en verzorger worden niet alleen betrokken bij het verloop van het onderwijs, maar ook bij de evaluatie van de voortgang.

Met ons in gesprek over passend onderwijs bij autisme?

Wilt u meer informatie over passend onderwijs bij autisme? IVIO@school bespreekt graag de mogelijkheden voor maatwerktrajecten met u. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Lees verder

Passend onderwijs bij autisme

Passend onderwijs bij autisme Bij maatwerktrajecten voor kinderen met autisme ligt de focus op de individuele behoeften van de leerlingen. Hierbij staan de veiligheid, structuur

LEES MEER

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken

Wilt u persoonlijk advies ontvangen of wilt u meer informatie over toelating, maatwerktrajecten en de samenwerking met scholen? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie over IVIO@School ontvangen voor scholen