“Zoals verwacht loopt alles anders”

uit: Omdenken

Tussen 1989 en 2019 stond ik voor de klas. 30 jaar docent in het VO. Ik heb zo’n beetje op alle niveaus lesgegeven in het mooie vak Nederlands. Alles begint met taal: het lezen, het schrijven, het spreken, het luisteren; de totale communicatie tussen mensen dus. En natuurlijk ook de non-verbale communicatie. Ik vond (en vind) het geweldig om met taal bezig te zijn en mijn leerlingen erin onder te dompelen.

In 2015 kwam IVIO@School op mijn pad en ging ik mijn baan in het reguliere VO combineren met een docentschap op afstand.

Drie jaar geleden begon het bij mij wat te knagen… ga ik door tot mijn pensioen in het VO of sla ik een andere weg in? Het werd die andere weg en sinds augustus 2019 werk in fulltime op het kantoor aan de Pascallaan 71 (ook bekend als ‘de rode toren’).

Dus niet meer voor de klas, maar nog steeds 100% met onderwijs bezig. Niet meer volgens een rooster (8.30-9.10, klas 1c, lokaal A001), maar een dagritme dat ik vooral zelf kan bepalen. En, net als in het onderwijs: elke dag anders. Ik vind dat leuk, spannend en uitdagend en het haalt het beste in mij naar boven. Het is soms snel schakelen, anticiperen, beslissingen nemen en organiseren. Maar wat doe je dan de hele dag?

De dag vult zich automatisch met afspraken, regelzaken, ad hoc-gebeurtenissen en geplande activiteiten. Een greep:

Als docentencoördinator ben ik verantwoordelijk voor onze 88 docenten op afstand. Werving en selectie, begeleiding, coaching, ontwikkeling en functionering. Even een Teamsafspraak met Jos in Marrakech (Marokko); een belletje naar Astrid in Doetinchem (Nederland), een mail met antwoorden naar Cynthia in Cseneny (Hongarije). Ik kom overal in de wereld (de meesten wonen in Nederland trouwens).

Ik houd me ook bezig met onderwijskundige zaken binnen het R&D-team, organiseer examentrainingen, andere extra lessen voor onze leerlingen, denk mee met wensen en vragen van onze onderwijsadviseurs, houd mailboxen bij, heb soms ook direct contact met mentoren en docenten van de VSO-scholen, spring bij als het druk is bij mijn collega’s van het back office, organiseer een BBQ voor docenten, overleg met mijn collega’s van De Wereldschool en het Infinity College (onze buren in ‘rode toren’) en nog veel meer…

Maar… ik ben en blijf natuurlijk op de eerste plaats docent in hart en nieren. En daarom begeleid ik met veel plezier en enthousiasme ook een groep leerlingen. Dit schooljaar een klas 3 havo-leerlingen van een VSO-school. Weer een mooie uitdaging om deze kinderen te begeleiden naar de bovenbouw.

Samen met de mentoren, want samen maken we het onderwijs. Samenwerking is ook het ‘keyword’ op kantoor en zo zorgen we ervoor dat we iedere dag ons uiterste best doen om voor de leerling het optimale te bereiken.

“Op afstand dichtbij”, maar ik heb vaak het gevoel dat ik meer dichtbij ben dan toen ik voor de (volle) klas stond. Door echt het verschil te kunnen maken en de leerling echt centraal te stellen!

Hans van den Hurk, onderwijskundig medewerker (dat staat op mijn salarisspecificatie 😀)

22-9-2022